Beelddenkers zijn een grote groep ondergewaardeerde kinderen met een bijzondere gave. Zij denken niet in woorden, maar in beelden. Daarom wordt het lesmateriaal niet begrepen en onthouden. Vaak hebben beelddenkers een leerachterstand of denkt men aan dyslexie.
Denk eens aan het woord ‘HUIS’. Velen zien dan de letters H-U-I-S in hun gedachte. Anderen zien echt een plaatje van een huis. Compleet met schoorsteen en rookwolkjes.
Beelddenkers moeten beelden omzetten naar taal. Dit kost tijd. Op school heb je dus meer tijd nodig om een dictee of proefwerk te maken. Ook kunnen beelden de aandacht afleiden omdat ze een eigen leven gaan leiden. Uit het huis komt een mannetje dat zijn hond uit gaat laten…. enz.
Denken in beelden doen we allemaal wel. Maar echt beelddenkende kinderen en beelddenkende volwassenen zijn vaak mensen met meer bijzonderheden. Zo komt beelddenken vaker voor bij dyslexie of zijn de kinderen of volwassenen bijvoorbeeld hoogbegaafd.
Als gecertificeerd coach “Ik Leer Anders” begeleid ik beelddenkende kinderen met leerproblemen.
Direct resultaat
Doordat de lesstof op de juiste manier wordt aangeboden aan de leerling, kan hij of zij direct vertellen of deze leermethode werkt. Dus geen eindeloos traject zonder resultaat. Want wanneer we overschakelen naar het juiste informatiesysteem (visueel) wordt de lesstof direct begrepen en onthouden.
Tijdens de training kunnen bijvoorbeeld leerlingen met een taalprobleem, woorden foutloos spellen. Van voor naar achter, maar ook van achter naar voor. Simpelweg omdat ze het woord als woordbeeld hebben opgeslagen.
Ervaar zelf of deze leermethode ook voor jouw kind werkt. Leerproblemen aanpakken met de training ‘Ik Leer Anders’ is leuk en versterkt het gevoel van zelfvertrouwen. Voor iedereen vanaf 6 jaar. Je kind kan direct vertellen of deze leermethode werkt.