
Leren-leren is een methode.
Als kinderen uitvallen in het onderwijs ligt dat niet altijd aan de lesstof maar wel aan de manier waarop informatie wordt aangeboden of verwerkt.
Kinderen weten namelijk vaak wel wat ze moeten leren maar niet hoe ze dit moeten aanpakken.
Opvoedkracht heeft hiervoor de oplossing “leren-leren”.
Opvoedkracht begeleidt kinderen (beelddenkers) volgens de methode ‘Ik Leer Anders’ en de Beeld en Brein Methode.
Ik Leer Anders:
Ik Leer Anders vertaalt de lesstof naar een visuele manier van denken. Hierdoor begrijp en onthoud je informatie beter.
Deze methode is vooral geschikt voor kinderen van 6-9 jaar.
Beeld en Brein:
De Beeld en Brein methode is een wetenschappelijk onderbouwd. onderwijssysteem dat je snel en effectief leert leren.
De Beeld en Brein methode is vooral geschikt voor kinderen vanaf 9 jaar.
Wetenschappelijk onderzoek:
Wetenschappelijk onderzoek bewijst de effectiviteit van visuele leertechnieken LEREN-LEREN Methode
In een drietal wetenschappelijke onderzoeken* in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam die over een periode van twee jaar (2008-2010) zijn uitgevoerd, kwam naar voren dat de technieken en uit de LEREN-LEREN Methode zeer effectief zijn.
Bij in totaal 148 kinderen op 5 verschillende scholen verspreid over het land (groep 7 en 8 en MAVO-2) is onderzocht of de doelstellingen van de LEREN-LEREN Methode, namelijk het verbeteren van het leren én het begrijpen van teksten, bewezen kunnen worden.
*Murre en Bezem (2013). Testing a method based on concept maps to improve learning from informational texts in elementary and middle school, submitted.