Beelddenken is een andere manier van denken. Beelddenken is een andere manier van informatieverwerking. Beelddenkers denken in beelden en gebeurtenissen en niet in woorden en begrippen, zoals de meeste mensen. Het kan omschreven worden als een visueel ruimtelijk denken.
Beelddenken is een hele snelle manier van denken. In één beeld omvat je het hele probleem waarin meerdere zaken tegelijk zichtbaar worden. Daardoor overziet de beelddenker snel het geheel en ziet hij snel de oplossing. Het lastige is dat je dat beeld niet zo snel in woorden, zinnen of cijfers kunt omzetten.
Het ontbreekt de beelddenker nogal eens aan geduld: het ene beeld roept alweer het volgende beeld op. Ook weet men vaak niet waar men moet beginnen.
Beelddenkers denken associatief en overzien meer het geheel van de dingen. Ze leggen verbanden en voegen eigen ervaring en kennis toe. Omdat ze in beelden denken, moeten antwoorden worden omgezet in taal. Dit kost tijd.
In het onderwijs worden beelddenkers vaak geconfronteerd met onbegrip, omdat ze net niet dat ene woord (of het verkeerde woord), weten op te roepen ondanks het feit dat ze de leerstof wel begrijpen.
Alles speelt zich driedimensionaal in het hoofd af en de oren blijven als informatiebron achter bij de ogen. Luisteren is dan ook nooit de sterkste kant. Dit is echter geen onwil, maar onmacht.
Bij Opvoedkracht word je als beelddenker geholpen met visuele geheugentechnieken en leerstrategieën. Niet de lesstof is het probleem maar de manier waarop het aangeboden wordt!

- Gebruiken zelf verzonnen woorden en woorden die gedeeltelijk overeenkomen met het juiste woord maar waar zij iets persoonlijks aan toevoegen.
- Hebben problemen met het vinden van woorden. Ze zeggen vaak ‘dinges’ en ‘die’ en ‘dat’ en geen mens weet waar ze het over hebben.
- Hebben moeite hebben met het correct en duidelijk onder woorden brengen van belevenissen Het kan veel tijd en geduld vergen om hun verhalen aan te horen
- Hebben moeite met abstracte begrippen omdat ze zich er geen beeld van kunnen vormen.
- hebben moeite met het volgen van regels (soms omdat zij denken dat ze gedaan hebben wat ze al dachten maar ook door een grote ‘vrijheidszin’).
- Er kunnen zich problemen voordoen met een vraagstelling, de vraag wordt niet altijd goed geïnterpreteerd of juist anders geïnterpreteerd.
- Komen dromerig over (één woord kan al een associatie teweeg brengen, het ene beeld roept het andere op).
- Hebben moeite met ordening in tijd en ruimte.
- Wil eerst inzicht in de bedoeling van de leerstof en overzicht van de leerstof voor het (aan)geleerd kan worden.
- Informatie gaat via hun eigen belevingswereld.
- Bied structuur, zowel thuis als op school.
- Geef korte gestructureerde opdrachten.
- Laat een kind je aankijken bij het geven van een opdracht.
- Werk inzichtelijk, werk op inzicht en begrip.
- Verklein de omvang van de leerstof waar mogelijk.
- De leerstof zo eenvoudig mogelijk aan de orde stellen, alle extra complicaties vermijden.
- Regels zelf laten ontdekken en nooit meer dan één regel of moeilijkheid tegelijk aanleren.
- Vaak en kort oefenen.
- Gebruik zoveel mogelijk leeringangen(visueel, auditief, motorisch).
- Ruimschoots de tijd nemen, veel geduld opbrengen maar ook rustig disciplineren en haalbare eisen stellen.
- Zorg voor succeservaringen.
- Problemen met links of rechts, eu of ue, b of p.
- Een beelddenker ziet bij het woord stoel, de stoel in gedachten voor zich. Of de stoel nu achterstevoren op de kop staat: het blijft een stoel.
- Als de letters en hun klanken geleerd moeten worden geeft dit problemen. Immers: een b andersom wordt een d, en op zijn kop zelfs een p.
- Een overmaat aan oriëntatiefouten (de s wordt een z, de f wordt een v).
- Het aanleren van spellingregels en grammatica kost moeite.
- Zowel bij taal als rekenen is de koppeling van klank aan letter- en cijfertekens niet altijd geautomatiseerd. Letters en getallen worden vaak omgedraaid en wordt er radend gelezen.
- Wegdromen tijdens de uitleg waardoor ze de instructie dreigen te missen.
- Uitblinken in tekenen, handvaardigheid, ruimtelijke oriëntatie.
- Originele oplossingen zien in moeilijke of ingewikkelde situaties.
- Het zijn vaak harde werkers, die van doorzetten weten, ondanks de soms geringe resultaten.
- Er zit meer in dan er uit komt!